torsdag 23 maj 2013

7:e limousinkalven är nu född!

Har precis varit min kvällsrunda i hagarna. Först gick jag och tittade till kossorna eftersom kossan 469 har haft ett väldigt välfyllt och spänt juver de sista dagarna. Hörde redan på vägen dit att det var en ko som råmade så där lite speciellt ett par gånger innan jag såg att hon låg där med sin kalv bredvid sig. Hon ställde sig upp när jag gick närmre för att titta och jag gick stannade då på avstånd för att se att allt var okey. Efter ett tag ställde sig även den nyfödde kalven upp på lite vingliga ben, dock tog det ingen lång stund innan han smackade och slurpade råmjölk ifrån sin mammas spenar (jag var tacksam för att det gick relativt snabbt eftersom knotten nu har hittat fram efter regnet och därmed gjorde det svårt för mig att stå still).  
Därefter gick jag en runda inne hos fåren och där såg allt lugnt och fint ut.
Skall se till att få med mig kameran när jag går till kossorna imorgon bitti så ni får se hur söta de små kalvarna är.

Inga kommentarer: