söndag 7 april 2013

Härlig lugn söndag idag!

Idag har vi  fått mycket gjort = bra humör!

Günther har monterat vår nya tvättmaskin (vår gamla gick sönder för två veckor sedan), så jag har nu kört en efterlängtad tvätt idag. Precis innan barnen fick maginfluensa så såg ju tvättmaskinen till att gå sönder. Fick därför bli lite extra resor till vår gård Karlsberg där vi har en tvättmaskin i gäststugan för att köra några maskiner med nerspydda kläder (bläää).

Har idag tagit fram alla mina pelargoner som övervintrat i pappas svinhus och planterat om dem. En del av dem skall jag ha inomhus, men de flesta skall vara ute, så det blir till att bära in och ut nu några dagar tills nattfrosten äntligen försvunnit. Vincent och Lovisa vara ute tillsammans med mig i säkert 2 timmar och det trots att det var rätt så kallt (vinden var inte av det roligaste slaget). De sprang fram och tillbaka mellan mig, lammen och Björn som höll på och lagade söndagsmiddag till oss (igen).

Så, lagom att vi var klara med blommorna och hade matat fåren så var Björn klar med maten. Idag blev det limousinstek med potatisgratäng, suverän brun sås samt stekta böner smaksatta med fläsk. Till efterrätt hade han gjort jordgubbsgrädde med jordgubbar. Så hungriga som vi var när vi satte oss runt bordet, så mätta var vi även efteråt. Kvällsmat var inget vi behövde tänka på idag ... alla var proppmätta även då.

Nu är klockan 22.45 och jag och Günther har precis märkt upp de tre första lammen, vägt dem, kollat könet samt även klippt tackornas klöver. Vi tänkte att vi gör det samtidigt som vi märker lammen. Då är de lätta att fånga (håll i deras lamm så kommer de automatiskt) och man har lätt koll på vilka man har gjort.     

Inga kommentarer: