fredag 16 mars 2012

Slakteri 378 är godkänt!

Idag den 16 mars fick vi godkännt för att slakta, stycka samt att mala köttfärs efter en besiktning utav livsmedelsverket som höll på i ca 4 timmar. Günther och Björn höll på hela natten med att städa och plocka rent i slakteriet, så nu klockan fyra på eftermiddagen ligger de båda och vilar sina ögon samt kroppar (jag förstår inte hur de orkar, jag höll mig vaken till kl två sedan gick jag och lade mig)... De djurslag som vi får slakta samt stycka är nöt, gris, lamm, älg, vildsvin, hjort samt rådjur. Även nödslakt kommer att erbjudas.
När det gäller korvtillverkning samt rökning så har vi ännu inte fått gokännt pga att vi inte hunnit ställa in alla maskiner i lokalen samt att det saknas lite pappersformalia (faroanalys osv). Detta skall vi dock komplettera med och därefter skall det förhoppningsvis inte vara några problem att få tillstånd att börja producera exempelvis lite god viltkorv.
Så nu skall vi ta och fira med lite god mat och vin och sedan blir det till att förbereda sig inför vår första slakt som blir på nu på måndag.
Har lagt in lite bilder innifrån slakteriet för er som är intresserade av att se hur det ser ut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt! Snyggt jobbat!! Kram från olofsby :-)

Anonym sa...

Grattis! Va skönt att det gick bra, kul! Vi ses snart! KRAM Kusin Anna

Sara sa...

Skönt att det gick vägen! Å tack för rådjursköttet - smakar gott på frukostmackan på kontoret.