söndag 17 juli 2011

Behöver man verkligen en grävmaskin för att anlägga en sandlåda ?

Idag har vi varit ute och lekt lite med grävmaskinen som stod på gården över helgen. Vi funderade inte speciellt länge förrän vi kom på att vi kunde passa på att använda grävmaskinen för att göra den befintliga sandlådan något större. Innan vi fick barn så hade jag ingen aning om att barn kan spenderar så oootroligt mycket tid i en sandlåda (har de även tillgång till vatten så tror jag att de lätt kan övernatta i en sandlåda tom :-)). Som ni ser på bild ett så var den befintliga sandlådan inte speciellt stor, inköpt på granngården för en billig peng med lock på (skulle vara bra att ha om man hade katt). Detta lock var i princip aldrig stängt och jag har aldrig sett våran katt vara däri. Så nu blir det en större sandlåda med trästockar runt omkring. Fortsättnig följer.

Fotot längst ner till höger tog jag på kvällsrundan hos fåren för att kolla att allt är ok och framförallt att ingen tacka har hamnat på rygg. För kännedom har vi nu förlorat två helt friska texeltackor på betet (notera att de inte var feta) pga av att de hamnat på rygg och har sedan inte lyckats ta sig upp, och därmed kvävts. Har ringt och pratat med fårhälsovården återigen efter det att tacka nr två hittades på morgonen innan jag åkte till arbetet och enligt dem så förekommer det, men det är inte så mycket man kan göra åt det. Vi tycker naturligtvis det är fruktansvärt att förlora helt friska tackor bara så där. Värt att notera är att vi även hittat ca fyra st andra tackor på rygg som vi har hjälpt upp, och de har därmed klarat sig. Jag skall ta och ringa texelföreningen och kolla lite med dom hur vanligt detta problem är hos denna ras!


1 kommentar:

anna sa...

Åh va bra! vi kan vara med när ni inviger den:)! kram Anna