onsdag 13 april 2011

Dramatik i fårstallet ...

Igår kväll runt 8-tiden såg jag vattnet gå på en texeltacka och strax därefter började hon krysta ordentligt. Det dröjde inte så länge förrän ben blev synliga. Vi lätt henne kämpa på ett tag innan Günther kände att det var dags att hjälpa till lite med draghjälp. Till sin förvåning upptäckte han då att det endast var ett ben samt huvud som gick att känna. Eftersom detta var ett tacklamm från i fjol som ännu inte fått några lamm kom Günther inte in med sin hand eftersom hon var rätt så trång, så jag fick rycka in istället.

Jag smörjde in handen i glidmedel och kavlade upp ärmen och försökte sedan att känna mig fram till det andra benet, dock utan framgång. Günther sa gång på gång  -men Linda du förstår väl att den måste ha två ben .... och ja naturligtvis förstod jag det, men jag kände helt enkelt inget. Så Günther försökte med ett rep runt benet som var framme att dra, men förgäves, det var helt enkelt stopp. Så jag försökte återigen och denna gången hittade jag benet som låg rakt bakåt utmed kroppen . Försökte lirka fram benet men tackan var så trång så det gick bara en liten bit, sen var det stopp igen. Dock nu försökte Günther återigen dra, och jag lirkade lite runt om öppning ... och slafs, helt plötsligt kom lammet ut. Jag trodde inte att den fortfarande var vid liv, men efter bara några minuter var den uppe på benen och tackan likaså.

Vår rya-tacka som fick trillingar i lördags har inte verkat helt pigg sedan födseln, så nu tog vi ett utav hennes lamm och adopterade bort den till texeltackan. Vi tog då efterbörden och smörjde in lammet med det och band sedan ihop benen på lammet så att den skulle ligga stilla precis som de gör när de är nyfödda. Dock visade tackan mer intresse för sitt egna lamm, men efter att vi ställt dem i en egen lammbox, så lät hon det adopterade lammet också drick av den viktiga råmjölken.

I morse när Günther var ute och tittade till dem så puffade hon lite för mycket på adoptivlammet så Günther tog och sprutade parfym på båda lammen samt på tackans nos, så att de skulle lukta likadant allihopa, och än så länge ser det ut att gå bra.

Inga kommentarer: