onsdag 2 februari 2011

Länsstyrelsen godkände vårt fårstall!

Idag har Peter Svensson från Länsstyrelsen varit här och besiktigat vårt fårstall. Om man som i vårt fall gör en ombyggnation av en befintlig byggnad och har fler än 20 vuxna får måste man lämna in en sk förprövning till länsstyrelsen. En förprövning är en form av bygglov, och länsstyrelsen kontrollerar då att ens byggplaner uppfyller kraven som gäller för:

  • mått och utrymmen

  • inredning och liggytor

  • utfodrings- och dricksvattenanordningar

  • stallklimat

  • brandskydd


Att förpröva ett stall kostar ingenting. Däremot kan det bli dyrt att bygga utan förprövning. Om man genomför en åtgärd som kräver förprövning utan att ha förprövat kan länsstyrelsen förbjuda en att ha djur i utrymmet.

Tycker det är bra att länsstyrelsen kräver detta av oss lantbrukarna, för på så sätt får man en feedback på att alla krav är uppfyllda.

Besiktning gick bra, utan anmärkningar. Nu tycker faktiskt tom jag att fåren verkligen inte kan ha det mycket bättre vid denna årstid.  Bifogar här några foton så ni får se hur det har blivit.




Här ser ni vår gutetacka Nora mumsande på lite gott ensilage. Det är extra roligt att se när gutetackorna skall äta. De har nämligen tränat in en speciell teknik för att ta sig igenom med sina stora horn, först trär de in det ena hornet och sedan det andra.
Fodergrindarna är importade direkt  ifrån Holland och är av fabrikatet Veno. När vi beställde dem hade vi naturligtvis en stor fördel att vi kunde prata tyska med dem.

Vi är väldigt nöjda med grindarna hittills, dels var det väldigt lätt att ställa upp dem, men framförallt så har man absolut inget spill eftersom fåren står stilla och äter. Sedan skall de även förhindra lammen från att ta sig upp på foderbordet och förorena, men det är ännu för tidigt att utvärdera eftersom vi ännu inte har så många lamm. Innan vi fått grindarna var jag lite orolig att de skulle vara högljuda och skramla mycket eftersom de är av stål, men det är inte alls farligt. Så alla ni som funderar på vilka fodergrindar ni skall köpa till era får .... köp Veno! Vill ni komma förbi och titta så är det bara att höra av er, ni är välkomna!




2 kommentarer:

Veronica Nyman sa...

Hej!
hade hört rykte om att det planerades gårdsslakteri och fanns en "ny" fårbesättning i närheten, och så hittade jag hit!! Så fantastiskt spännande!
Jag är halvt uppvuxen på vår släktgård några kilometer från er, i Svekhult. Endera dagen hamnar jag där för gott :-)

Mycket intressant att få se er funktionella fårhuslösning! Jag kommer GÄRNA förbi på litet studiebesök någon dag, de där grindarna skulle jag gärna titta närmare på.... :-)

Linda sa...

Hej Veronica! Kul att du har hittat in på vår blogg. Slå bara en pling innan, så visar jag eller min man gärna upp vårt fårstall. Alltid lika roligt när man kan hjälpa likasinnade. Ha en fortsatt trevlig kväll!