tisdag 1 februari 2011

Idag kom årets första lamm!


Idag på eftermiddagen äntligen, kom de två första lammen. Jag har vakat över denna tackan i nu ca 2 veckors tid, och hela tiden trott att nu....snart kommer lammen. Födseln gick bra. Eftersom vi råkade se när det hela började hjälpte Günther till med lite draghjälp för att underlätta och svops så var nummer ett ute. Det dröjde inte lång tid så tryckte hon ut även nummer två. Försökte ta lite bilder, men de blev inget vidare. Alla ögon blev vita, så alla fåren såg ut som aliens. Skall passa på imorgon när vi har dagsljus istället.

Nu är kl 23.15 och jag har varit ute en sista gång för kvällen och kollat så att lammen var pigga och att de hade fått i sig den viktiga råmjölken. Tackan hade även slickat dem väl, så nu var de helt vita och man hade god lust att plocka upp en och gosa lite, men jag tog mig i kragen och bestämde mig för att göra det först imorgon när tackan och lammen fått vänja sig lite vid varandra.

Det är alltid lika mysigt så här på kvällen i fårstallet. Alla fåren ligger lugnt och idisslar och ikväll så hörde man även tackan småprata med sina små lamm på det där speciella sättet som bara de nyblivna tackorna gör.

Eftersom inte lamm fotona blev något bra, lägger jag in en bild ifrån gårdagens härliga solnedgång istället.




Inga kommentarer: