fredag 1 oktober 2010

Påbörjad klippning blev snabbt inställd!

Idag har Rocco varit här och klippt några får. Dock bestämde vi oss, efter att ha diskuterat med honom att avbryta och fortsätta i december istället eftersom vi har tänkt att ha lamning dels i jan/feb samt  i mars/april. Detta för att dels ha tackorna rena vid bägge lamningarna (vilket underlättar för lammen att hitta spenar samt att tackorna inte blir så smutsiga i bak av blod osv) samt att få den önkvärda aktiveringen av tackorna innan baggsläppet.  Dvs nästa klippning blir i början på augusti innan vi släpper baggen till gruppen som skall lamma i jan/feb.

Alltid lika fascinerande att se Rocco arbeta, speciellt om man själv har försökt sig på att klippa och man vet hur ansträngande det då är. Men ser man Rocco arbeta ser det så himla enkelt ut. Mest imponerad är jag av att fåren är så otroligt lugna och inte sprattlar överhuvudtaget. Jag frågade honom hur han lyckas med att få dem så lugna och hans svar var - det är ungefär som akupunktur ... man måste lära sig att trycka på de rätta ställena. Jag säger bara RESPEKT!



Tryck på den blå texten här nedan så får ni se hur man klipper får efter att ha tränat lite innan.

Rocco sa att världsrekordet för att klippa ett lamm låg på 17,2 sek. Rocco klarar ca 180 får på en arbetsdag, och det anser jag helt ooootroligt.

FÅRKLIPPNING




3 kommentarer:

Therése sa...

Hejsan! Ja visst blev det kortet bra. Jag gillar med det. Ingen människa kan väl riktigt förstå hur jobbigt det är med att klippa får! :)

Anna sa...

Hi hi, va rolig den ser ut utan päls.. eller ull.. eller vad säger man!?! kram

guenther sa...

hur tror du inte jag ser ut efter klippningen ??
hälsning guenther